Blyghet

Såg precis en dokumentär om blyghet. Den fokuserade mycket på hur samhället men framför allt skolan gör blyghet till ett problem. Alla som är blyga känner nog igen sig i det som sägs i dokumentären - t.ex. att lärare tjatar om att man ska "ta för sig" mer, att manofta hamnar själv när man ska vara två och två, att läraren på något vis inte ser en när man räcker upp handen i klassrummet. Jag håller helt med om att man SKA kunna leva ett normalt fast man är blyg. Till exempel så är det så att idag får man ofta sämre betyg än man förtjänar om man är blyg och det borde inte vara så.

Problemet med att anpassa saker efter blyghet är att man kan inte anpassa ALLT för blyga personer. Blyghet är ett personlighetsdrag. Så är det. Precis som nogrannhet, nyfikenhet, optimism och så vidare. Jag känner att för att vara lycklig kan jag inte vara blyg eftersom allt jag vill göra är ångestframkallande. Att träffa kompisar (bortsett från mina riktigt nära vänner), att gå på fest, att gå på någon slags aktivitet - allt är jobbigt för mig. Alla situationer där jag kan behöva prata med andra människor väcker i alla fall lite obehag hos mig.

Så hur ska det gå för mig i framtiden? När jag ska söka jobb, resa utomlands, ringa till okända personer, argumentera för min åsikt. Allt det där kan jag strunta i just nu, men förr eller senare måste (och vill) jag göra det. På grund av min blyghet (fast min depression gör det inte precis bättre) så känner jag inte att jag klarar det och om jag ska försöka kommer jag göra det så enkelt för mig själv som möjligt t.ex. söka ett enkelt jobb, aldrig resa på egen hand och så vidare. Det känns väldigt meningslöst.

För mig ÄR blyghet problematiskt. Om man trivs med att vara blyg ska man inte behöva ändra det men om man är riktigt blyg blir det svårt att hantera vardagliga situationer. För mig känns blyghet som ett handikapp.

Kommentarer
Postat av: Erika

Jag håller med och känner igen mig sjukt mycket. Att liksom min blyghet förhindrar mig att göra saker i vardagen. Och alltså jag tror de flesta som inte är blyga inte förstår hur stort problem det faktiskt är för vissa :(

2012-04-16 @ 10:54:13
Postat av: Elin

sv: Håller med :/ Blir lite sur när väldigt utåtriktade personer säger att de är blyga. Är väl lite dumt eftersom det finns olika nivåer av blyghet liksom, men tycker ändå att det är dumt när de inte lider av det...

2012-04-16 @ 21:21:23
URL: http://thesedaydreams.blogg.se/
Postat av: madde

Jag önskar att jag kan säga att jag förstår och komma med ett bra förslag. Men det gör jag inte :(. Det ända jag har gjort i hela mitt liv när jag känner ett visst obehag till någon utmaning är att säga åt mig själv att rädslan ska inte kontrollera mig. Sen gör jag det bara. Vet att det inte alls är lätt (har haft många inre konflikter med min rädsla till saker och ting) men det kanske är värt att testa när du väl känner ork till det! KRAM

2012-05-02 @ 15:38:40
URL: http://diddilen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0