Tankar om böcker

Mitt nyårslöfte för i år är att jag ska läsa mer. Har läst vääldigt få klassiker så jag tänkte börja med det, men anything goes egentligen (tips tack?).

Jag har kommit fram till att det finns alldeles för många böcker. Man kommer inte klara av att läsa allihop och det är alltid så svårt att välja.
Jag har alltid svårt att välja språk nåär jag ska läsa. Böcker som har annat orginalspråk än engelska brukar jag läsa på svenska, men det finns HUR mycket böcker som helst skrivna på engelska. Många är svåra att få tag på på engelska (eftersom jag är snål och bara lånar böcker - aldrig köper) och många är svårlästa. Det går oftast i alla fall, men ibland är det roligare att kunna läsa utan att behöva anstränga sig sååå mycket.

Och så finns  det ju böcker man "ska" läsa. Många av dem är väldigt bra, men det finns många böcker som är mindre komplicerade men mycket bättre. Man SKA liksom tycka om klassiker, och man uppmuntras att läsa svåra böcker -ju tidigare desto bättre. Men man missar liksom så mycket om man bara läser tjocka, gamla böcker - det finns mer än nobelprisvinnare och uråldriga romaner. Fakta böcker om hundar till exemple. Barnböcker om unga som löser brott. Kioskromaner.

Det jag försöker säga är att ALLA böcker har något bra i sig. Alla ord är vackra, alla berättelser har något att ge och och alla författare försöker säga någonting med sina böcker.

Gillar att läsa ok. Det kommer nog bli många fler blogginlägg om böcker i framtiden, att läsa för mig att känna mig levande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0