The Teenage Liberation Handbook - How to quit school and get a real education

Do you go to school? Yes? Then...
You are not free.


The Teeange Liberation Handbook av Grace Llewellyn handlar mest om homeschooling. Den fokuserar på USA, även om den nämner andra länder också, så det är svårt att relatera till allting.
Men skolan är verkligen sjuk på många sätt på många ställen, speciellt i USA. Så länge man går i skolan är man inte mänsklig, och det får man leva med.

We force you to act younger than you are, legally withholding your ability to
control your own life.

Är man värdelös bara för att man är ung? Skolan lär oss att svaret är ja. Även om det inte är till lika stor utsträckning i Sverige som i andra länder.
Homeschooling eller unschooling är inte så vanligt i Sverige, men ganska vanligt i USA.
Boken handlar om hur man ska gå till väga för att sluta skolan, och hur man lär sig något efter det.

In general, unschooling allows teenagers to stay "young" as long as they
want, but also to "grow up'" as soon as they are ready.

Jag tycker det låter jättebra eftersom man verkligen får välja själv vad man ska lära sig, och faktiskt LÄRA SIG det. När jag pluggar inför prov så hatar jag det och glömmer det nästa dag.
Ma borde få jobba med saker man tycker är intressanta, jag klarar mig i livet utan att kunna räkna ut resultanter, believe me.
Och skolan är en hemsk plats.

School days, I believe, are the unhappiest in the whole span of human existence. They
are full of dull, unintelligible tasks, new and unpleasant ordinances, brutal violations
of common sense and common decency. —H.L. Mencken

Hur ska man kunna må bra när man inte kan bestämma över sitt eget liv?
Men som sagt, det är inte lika illa överallt. Jag har ändå lite fritid. Och jag får VARA MIG SJÄLV i skolan - se ut som jag vill.
Men att tillbringa dagarna med människor man inte tycker om (alla har väl någon 'fiende' på skolan) är inte precis peppande.
Och det känns så meningslöst.

"We are always getting ready to live, but never living,"
wrote Emerson.


Om ni orkade läsa det här så är ni coola och borde läsa boken - posta en kommentar och skriv din mailadress!

I do not believe much in education.
Each man ought to be his own model,
however frightful that may be. —Albert Einstein

Kommentarer
Postat av: Erika

Ömmn, jag är cool! Boken verkar också cool! Bra skrivit!

2009-10-06 @ 21:10:55
URL: http://ifyoucouldseeintomysoul.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0