The Shining 1980

Skådespelare: Jack Nicholson (Gökboet, Mars Attacks!), Shelley Duvall (Time Bandits, Frankenweenie).
Regissör: Stanley Kubrick (Clockwork Orange, 2001, Spartacus)
Handling: Författaren Jack Torrance får jobb som vaktmästare på ett hotell. Det är stängt under lågsäsongen, och Jack och hans familj ska bo där och ta hand om hotellet.  Den tidigre vaktmästaren på hotellet dödade sin familj - och vem är Jack egentligen?

Alla har ju sett The Shining, jag såg den först nu i veckan.
Är jag den enda som tycker att den är överskattad?
För det första är den långsam. De rör sig så SAKTA och alla scener är så LÅNGA.
I mordena skräckfilmer dyker monstren upp utan förvarning, här börjar den läskiga musik någon minut innan något händer, så man blir inte precis överraskad.

För det andra tycker jag INTE om Stanley Kunbrick. Jag skulle tro att hans filmer var väldigt före sin tid (typ 2001) men jämfört med dagens filmer suger dom.
Grejen är ju att Hair kom ut et år före The Shining och den är INTE långsam eller seg, utan bäst. Och bäst.
Öh, och ingen av Stanleys filmer får någon förklaring - jag förstod INGENTING av 2001 när jag och Erika såg den, Spartacus är bara skum, slutet i The Shining är det skummaste och jag orkar inte se Clockwork Orange.

Och för det tredje är Shelley Duvall inte särskilt bra. Jag tror hela tiden att hon kommer typ förvanldas till ett monster. Jack Nicholson är helt okej, men liksom inte min grej.



"All work and no play makes Jack a dull boy."
"Heeere's Johnny!"


Kommentarer
Postat av: Marina

Jag tycker inte den är speciellt överskattad. Visst, det är inte mycket som händer men eftersom den är filmatiserad efter stephen kings bok så är det inte så konstigt. Hans böcker handlar ju mest om uppbyggnad för det "spektakulära" slutet som sant nog inte är så vidare spektakulärt och inte så värst skrämmande men det är ändå tanken på att den som ska älska och skydda dig helt plötsligt vänder sig mot dig och vill dig ont.

Men vi alla tycker ju olika :) Jag älskar skräckfilmer där det händer saker hela tiden, jag blir nästan aldrig skrämd längre dock, vilket är tråkigt x) men sen älskar jag även dessa psykologiska skräckfilmer som har lite mer djup och inte bara massa pop-ups och extrem påtryckning. :)

För mig beror det precis på vilket humör jag är på.

2009-12-05 @ 21:20:10
URL: http://everpresentpast.blogg.se/
Postat av: Martina

Jag har bara sett The Shining en gång och jag vet att jag tyckte att den var otroligt seg på sina ställen. Dock innehåller den en del snygga scener (har jag för mig XD) som den med ett tvillingpar och så strömmar det fram blod.. Om jag nu kommer ihåg rätt. Så jag tycker den är okej, men jag kan se varför du tycker att den är överskattad :) Men man får väl se lite när filmen var gjord.. Som du skriver så fanns det väl inte så många liknande filmer då.

Dr Strangelove har jag ju skrivit om.. Även där finns det lite sega filmer men den är väldigt rolig! Tycker iaf, det är så mycket satir. Dock blir den väl roligare om man har koll på kalla kriget och sådär.

Clockwork Orange har jag bara sett scener ifrån och jag tycker att den verkar underbar. Just för att den är så jävla knäpp. Och jag älskar knäppa filmer, filmer man inte riktigt förstår någonting av. Och han som spelar den där killen är ju sköna Linderman från Heroes 8)

Jack Nicholson tycker jag om MEN hans utseende är ju rätt speciellt så jag tycker att han ser galen ut typ hela tiden, även privat ^^''' Han är väldigt bra i Gökboet.

.. Den där yxscenen vid dörren är faktiskt kopierad från en svensk regissör, det är rätt coolt:D



Måste också tillägga att jag egentligen inte tycker om skräckfilmer just på det sättet att de flesta liknar varandra och för att jag aldrig blir rädd.. Vilket typ är meningen med en skräckis. Så det suger lite..

2009-12-05 @ 23:38:18
URL: http://www.spinningwonderland.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0